ZWOJE STYLIZOWANE – PUBLIKACJE AKCYDENSOWE

Zwoje stylizowane to publikacje o bardzo uniwersalnym charakterze i treści. Wydajemy je głównie w postaci wydawnictw ściennych, które są naszym znakiem rozpoznawczym i specjalnością. Zwoje te, jak mało która forma edytorska, pozwalają popularyzować i wizualizować krótkie utwory literackie, poezje, myśli, archiwalia, dzieła sztuki. Dzięki oryginalnej oprawie mogą zaistnieć bezpośrednio w otaczającej nas przestrzeni i oddziaływać swą treścią. Część z nich opatrzona jest lakową pieczęcią – unikatowym wyróżnikiem naszych publikacji.
 Po latach stosowania klasycznej formy zwoju nawijanego na drewniane wałki wprowadzamy kolejną innowację.
 Są to zwoje w oprawie ceramicznej, które łączą piękno słowa ilustrowanego z urodą majolik mieniących się krystalicznymi kolorami natury. Ceramiczne oprawy-zawieszki naszych publikacji są rozwiązaniem nowatorskim, choć przecież ich komponenty (ceramika i papier) są znane od tysięcy lat. Wykonujemy je metodą rękodzielniczą. Proponujemy Państwu do wyboru kilka bazowych wzorów kolorystycznych zawieszek, czasowo tylko publikacji o szerokości 30 cm. Każda publikacja tej szerokości dostępna w wersji klasycznej na wałkach może być na życzenie klienta wykonana w oprawie ceramicznej.

Publikacje wydane w formie stylizowanych zwojów możemy wykonać w różnych wersjach językowych według dostarczonego tekstu lub w wolnym tłumaczeniu.

  • Hymn o miłości (4)

    89,00 149,00 
    Hymn o miłości − fragment biblijnego 1 Listu do Koryntian apostoła Pawła z Tarsu (1 Kor 13,1−13). Jest to pieśń pochwalna, jak również próba wytłumaczenia, czym jest miłość, poprzez wyliczenie jej cech. Według apostoła Pawła dar miłości nadaje sens i wartość wszystkim innym charyzmatom. Apostoł Paweł zwraca uwagę, że Miłość to pragnienie dobra i szczęścia. To bezinteresowny dar z siebie, siła przezwyciężająca egoizm („nie szuka swego”. Podkreśla również znaczenie samej wiary poprzez bezkrytyczne zaufanie („wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada nadzieję”. Hymn o miłości zwykło się nazywać „Pieśnią nad pieśniami Nowego Testamentu”. Z kolei w pierwszej encyklice napisanej przez papieża Benedykta XVI, Deus caritas est (z łac. Bóg jest miłością, 2005), określony on został jako „Magna Charta całej posługi katolickiej”. Tekst Hymnu o miłości, jako czytanie biblijne podczas mszy, często towarzyszy obrządkowi zawarcia małżeństwa w kościołach chrześcijańskich.
  • Sztandar – Tobie Polsko

    89,00 149,00 
    Sztandar – Tobie Polsko
    Sztandar ten jest pięknym i wymownym symbolem śląskiego zrywu niepodległościowego, wyrazem patriotyzmu i tęsknoty Ślązaków za ojczyzną. Jest on tym cenniejszy, że Ślązacy od 1919 roku przez trzy lata po trzykroć mówili „Tobie Polsko ” składając w kolejnych powstaniach realną, nie symboliczną daninę krwi i poświęcenia dla Ojczyzny, dla Polski. „Tobie Polsko ” - to także przekaz uniwersalny, bo patriotyzm i oddania ojczyźnie są jednymi z podstawowych przejawów ludzkiej godności, bez której człowiek przestaje być człowiekiem. Dobitnie i pięknie wyraził tę myśl nasz narodowy wieszcz Cyprian Kamil Norwid, który w poemacie „Garstka piasku” napisał - „Wiedz, że to przez tradycję wyróżniony jest majestat człowieka od zwierząt polnych, a ten, co od sumienia historii się oderwał, dziczeje na wyspie oddalonej i powoli w zwierzę zamienia się”.
    Historia sztandaru „Tobie Polsko”
    Sztandar „Tobie Polsko” służył społeczności wsi Osiek w pow. strzeleckim, której mieszkańcy nieśli go
    w pochodzie patriotycznym 2 maja 1920 roku do sąsiedniej parafii w Rozmierzy. Oryginalny sztandar o wymiarach 192 cm x 83 cm, wykonany został w pracowni przy redakcji „Katolika” w Bytomiu. Postanowienia Traktatu wersalskiego z 1919 r. o przeprowadzeniu plebiscytu na Górnym Śląsku wyłączały obszar plebiscytowy z państwa niemieckiego i poddawały go pokojowej okupacji wojsk alianckich. Decyzja ta umożliwiła Polakom legalne demonstrowanie swoich dążeń i używanie symboli narodowych. Najliczniejsze pochody odbyły się w Katowicach i Zabrzu (po 70 tys. uczestników), Rybniku (48 tys.), Bytomiu, Gliwicach i Tarnowskich Górach (po 30 tys.), Raciborzu (20 tys.) oraz Pszczynie (15 tys.). Ludność wiejska świętowała w ten sposób, że po rannych nabożeństwach w kościele formowano pochody do sąsiednich większych miejscowości. W 1968 r. Sztandar został zakupiony do zbiorów Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Świętej Anny od uczestnika wszystkich trzech powstań śląskich Alojzego Szulca. Prosta forma oraz bardzo wymowne hasło sztandaru sprawiły, że jego wizerunek urósł niemalże do rangi symbolu wydarzeń, jakie rozgrywały się na Górnym Śląsku w latach 1919-1921. Po podziale Górnego Śląska Alojzy Szulc, aktywny działacz narodowy do 1929 roku przebywał na terenie Polski, po czym wrócił do rodzinnej miejscowości, która pozostała po stronie niemieckiej. W czasie II wojny światowej był poszukiwany przez Gestapo i musiał się ukrywać, przechowując z narażeniem życia także sztandar będący dziś ozdobą zbiorów Muzeum Czynu Powstańczego.
    Powstania śląskie, ich geneza i znaczenie
    Powstania śląskie to trzy konflikty zbrojne, które miały miejsce na Górnym Śląsku w latach 1919–1921 między ludnością polską i niemiecką. Odbyły się one w okresie formowania się granic Państwa Polskiego, po zakończeniu I wojny światowej i już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r,
    I powstanie śląskie – od 16 sierpnia do 24 sierpnia 1919 r.
    II powstanie śląskie – od 19/20 sierpnia do 25 sierpnia 1920 r.
    III powstanie śląskie – od 2/3 maja do 5 lipca 1921 r.
    Plebiscyt na Górnym Śląsku przeprowadzono 20 marca 1921 i nie wypadł on pomyślnie dla strony polskiej, ponieważ większość ludności (59,6%) opowiedziała się za Niemcami. Stało się tak za przyczyną dopuszczenia do głosowania Górnoślązaków mieszkających poza granicami Śląska i ich głosy zadecydowały o wyniku. Poza tym złamany został zapis art. 88 traktatu, według którego głosowanie miało być obliczane gminami. Przyjęto niekorzystny dla Polski podział obszaru plebiscytowego, według większości w powiatach. W konsekwencji tych niekorzystnych głosowań plebiscytowych w nocy z 2 na 3 maja 1921 r. wybuchło III powstanie śląskie, którego celem była poprawa niepomyślnych dla Polaków rozstrzygnięć. Powstanie to było największym zrywem powstańczym Ślązaków w XX w.
    Znaczenie powstań śląskich
    Dla państw zachodnich powstania śląskie były drobnym, peryferyjnym konfliktem na pograniczu
    polsko-niemieckim, wykorzystywanym w ich wewnętrznej rywalizacji i knowaniach. Dla Ślązaków powstania były walką o godność, ludzką i narodową, godność przez wieki poniewieraną i poniżaną przez niemieckiego zaborcę. Były też wyrazem tęsknoty za Polską - Ojczyzną, tęsknoty wyrytej w sercach śląskiego ludu pokoleniowym przekazem, jego piękną prastarą mową, tradycją i wiarą katolicką.
    Dla Polski powstania były racją stanu, ponieważ dotyczyły nie tylko przyszłości Górnego Śląska, ale przyszłość II Rzeczypospolitej, która bez zasobnego Śląska, bogatej Wielkopolski, Kresów i dostępu do Morza Bałtyckiego, byłaby tylko kadłubkiem państwa, bez politycznego znaczenia i potencjału rozwojowego.
    Trzy lata po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w 1922 r. podpisano w Genewie konwencję w sprawie Śląska. Po wojnie z Ukrainą i wojnie polsko-bolszewickiej zakończył się zasadniczy proces kształtowania się granic II Rzeczypospolitej. Pod względem gospodarczym konwencja była korzystna dla naszego kraju. W granicach Polski pozostało 50% hut i 76% kopalń węgla, a obszar przyznany Polsce powiększony został do ok. 1/2 spornego terytorium.
  • Zwój przedstawia wybrane rozważania Romana Dmowskiego, pochodzą z jego książki Myśli nowoczesnego Polaka. W dorobku literackim Dmowskiego utwór ten jest uważany za najważniejszy, a w obszarze dzieł polskiej myśli politycznej zalicza się do najgłębszych i najcelniejszych. Monografia ta ukazuje wnikliwą analizę sytuacji politycznej Polski oraz charakteru narodowego Polaków. Jest to swoisty manifest narodowy, którego hasłem przewodnim stała się zawarta w nim piękna sentencja Jestem Polakiem więc mam obowiązki polskie: są one tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy przedstawiam typ człowieka.
  • Reprint unikatowej XVII wiecznej  ryciny obrazującej społeczne znaczenie kredytu w działalności gospodarczej. Drzeworyt zatytułowany "Lament różnego stanu ludzi nad umarłym kredytem" przedstawia różnorodność społeczeństwa Rzeczypospolitej. Od lewej: Żyd, cyrulik, malarz, rzeźnik, muzyk, krawiec, barmanka (szynkarka), farmaceuta (aptekarz), szewc, złotnik, kupiec, Ormianin i handlarz (przekupka). Satyryczną grafikę dopełnia rymowany komentarz, którego końcowy fragment przedstawiamy poniżej. Że na ten rok nikędy kredytu nie mają Przestrzegam was nie chodźcie nigdzie bez pieniędzy Bo dla tego kredytu niejeden jest w nędzy O nieszczęsny kredycie/ coś nam to wyrządził/ Lepiej żebyś we zdrowiu upiwszy się błądził. Po karczmach po ulicach i choćbyś też zachorzał Oszukałeś nas bardzo / żebyś w piekle gorzał.
  • Autorem tekstu piosenki i zawołania „Darz Bór” jest leśnik, inżynier Stanisław Wyrwiński, który napisał go na Walny Zjazd Leśników Wielkopolski i Pomorza w 1920 roku. Autor kierował się chęcią integracji polskich leśników i myśliwych oraz wyeliminowania pozostałych po zaborach pozdrowień obcych naszej tradycji. Zwrot „Darz Bór” szybko przyjął się jako tradycyjna formuła wypowiadana przy powitaniu, rzadziej przy żegnaniu leśników i myśliwych, również jako forma życzeń powodzenia na polowaniu: „niech ci bór darzy, czyli niech cię obdarza, przynosi dary”. Utwór „Darz Bór” do melodii Pierwszej Brygady stał się  nieformalnym hymnem polskich leśników i myśliwych. Językoznawcy uważają, że poprawną formą leśnego zawołania jest zapis małą literą - „darzbór”, uzasadniając to gramatyczną konwencją. Jednak część środowiska leśnego i myśliwskiego (Mała Encyklopedia Leśna) wybiera pierwotną formę "Darz Bór!", użytą przez samego twórcę zawołania leśnika Stanisława Wyrwińskiego. Zwolennicy pisowni słowa "Bór" wielką literą i oddzielnie uważają, że nie jest ona przypadkowa, że w ten sposób autor podnosi las do rangi odwiecznego przyrodniczego bytu, obdarzając go respektem i godnością, jako miejsca pracy i pasji. To więcej niż zwykłe słowo – to symbol tradycji i zawodowego braterstwa, który odzwierciedla ducha całej społeczności związanej z leśnictwem i myślistwem. Stanisław Wyrwiński zmarł 28 kwietnia 1956 roku w Krakowie, spoczywa na Cmentarzu Rakowickim.
  • ANGELUS SILESIUS (Anioł Ślązak, Jan Scheffler). Urodzony 25 XII 1624 we Wrocławiu, zmarł tamże 9 VII 1677 r. filozof, lekarz, poeta religijny doby baroku. Pisał utwory apologetyczne, pieśni religijne i aforyzmy o mistycznym zjednoczeniu z Bogiem. W 1653 przeszedł z protestantyzmu na katolicyzm, przyjąwszy na bierzmowaniu imię Angelus (Anioł), którym odtąd konsekwentnie się posługiwał. W Padwie, w 1648 r. otrzymał tytuł doktora medycyny i filozofii. Na dyplomie kazał sobie wypisać słowa: „syn polskiego szlachcica”. Wywarł duży wpływ na wielu poetów niemieckich, a także na filozofię Schopenhauera. Do literatury polskiej poglądy Angelusa Silesiusa jako pierwszy wprowadził A. Mickiewicz, umieszczając w VIII tomie Poezji (1836) zbiór wierszy zatytułowany Zdania i uwagi. Z dzieł Jakuba Bema, Anioła Ślązaka (A. Silesius) i Św. Martena. W późniejszych czasach uznano jego utwory za jedne z najdoskonalszych wyrażeń mistycyzmu wykraczającego poza wszelkie konwencje.
  • Pieśń wojów Bolesława Krzywoustego

    89,00 149,00 
    Pieśń wojów Krzywoustego Tekst wg zapisu z Kroniki Polskiej Galla Anonima z 1109 roku zebrany przez kronikarza na dworze księcia Bolesława III Krzywoustego (1086 _ 1138), autor słów nieznany. Utwór „Pisces salsos et foetentes apportabant alii” znany jako „Pieśń wojów Krzywoustego” zaliczany jest do najstarszych dzieł polskiego piśmiennictwa. Jest to również pierwsza polska pieśń wojenna zapisana jako kantylena (krótka pieśń epicka).  Według przekazów pieśń śpiewali wojowie księcia Bolesława, gdy podbijali grody nadbałtyckie. Współczesnym przypomniał ją i rozsławił swoim wykonaniem wybitny artysta Czesław Niemen.
Przejdź do góry