PLANSZE I ZWOJE EDUKACYJNE

W dobie wypierania tradycyjnych pomocy dydaktycznych przez formy elektroniczne, plansze ścienne pozbawione wirtualnej ulotności pozostają wciąż niezastąpionym kanonem trwałego przekazu wizualnego. Wydawane przez nas publikacje edukacyjne dedykowane są wszystkim odbiorcom, bo jak mówi mądre przysłowie, na naukę nigdy nie jest za późno. Nie mniej szczególną troską otaczamy w swej edukacyjnej misji młodzież szkolną. Czynimy tak w myśl wypowiedzianej przed wiekami przez Jana Zamoyskiego maksymy „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie…”

SZANOWNI KLIENCI
Jeżeli w naszych zasobach nie znajdziecie poszukiwanej planszy, napiszcie do nas maila lub przedzwońcie, a wykonamy interesującą Was publikację. Państwa sugestie są ważną inspiracją naszych działań i kreacji.

  • Sztandar – Tobie Polsko

    89,00 149,00 
    Sztandar – Tobie Polsko
    Sztandar ten jest pięknym i wymownym symbolem śląskiego zrywu niepodległościowego, wyrazem patriotyzmu i tęsknoty Ślązaków za ojczyzną. Jest on tym cenniejszy, że Ślązacy od 1919 roku przez trzy lata po trzykroć mówili „Tobie Polsko ” składając w kolejnych powstaniach realną, nie symboliczną daninę krwi i poświęcenia dla Ojczyzny, dla Polski. „Tobie Polsko ” - to także przekaz uniwersalny, bo patriotyzm i oddania ojczyźnie są jednymi z podstawowych przejawów ludzkiej godności, bez której człowiek przestaje być człowiekiem. Dobitnie i pięknie wyraził tę myśl nasz narodowy wieszcz Cyprian Kamil Norwid, który w poemacie „Garstka piasku” napisał - „Wiedz, że to przez tradycję wyróżniony jest majestat człowieka od zwierząt polnych, a ten, co od sumienia historii się oderwał, dziczeje na wyspie oddalonej i powoli w zwierzę zamienia się”.
    Historia sztandaru „Tobie Polsko”
    Sztandar „Tobie Polsko” służył społeczności wsi Osiek w pow. strzeleckim, której mieszkańcy nieśli go
    w pochodzie patriotycznym 2 maja 1920 roku do sąsiedniej parafii w Rozmierzy. Oryginalny sztandar o wymiarach 192 cm x 83 cm, wykonany został w pracowni przy redakcji „Katolika” w Bytomiu. Postanowienia Traktatu wersalskiego z 1919 r. o przeprowadzeniu plebiscytu na Górnym Śląsku wyłączały obszar plebiscytowy z państwa niemieckiego i poddawały go pokojowej okupacji wojsk alianckich. Decyzja ta umożliwiła Polakom legalne demonstrowanie swoich dążeń i używanie symboli narodowych. Najliczniejsze pochody odbyły się w Katowicach i Zabrzu (po 70 tys. uczestników), Rybniku (48 tys.), Bytomiu, Gliwicach i Tarnowskich Górach (po 30 tys.), Raciborzu (20 tys.) oraz Pszczynie (15 tys.). Ludność wiejska świętowała w ten sposób, że po rannych nabożeństwach w kościele formowano pochody do sąsiednich większych miejscowości. W 1968 r. Sztandar został zakupiony do zbiorów Muzeum Czynu Powstańczego w Górze Świętej Anny od uczestnika wszystkich trzech powstań śląskich Alojzego Szulca. Prosta forma oraz bardzo wymowne hasło sztandaru sprawiły, że jego wizerunek urósł niemalże do rangi symbolu wydarzeń, jakie rozgrywały się na Górnym Śląsku w latach 1919-1921. Po podziale Górnego Śląska Alojzy Szulc, aktywny działacz narodowy do 1929 roku przebywał na terenie Polski, po czym wrócił do rodzinnej miejscowości, która pozostała po stronie niemieckiej. W czasie II wojny światowej był poszukiwany przez Gestapo i musiał się ukrywać, przechowując z narażeniem życia także sztandar będący dziś ozdobą zbiorów Muzeum Czynu Powstańczego.
    Powstania śląskie, ich geneza i znaczenie
    Powstania śląskie to trzy konflikty zbrojne, które miały miejsce na Górnym Śląsku w latach 1919–1921 między ludnością polską i niemiecką. Odbyły się one w okresie formowania się granic Państwa Polskiego, po zakończeniu I wojny światowej i już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r,
    I powstanie śląskie – od 16 sierpnia do 24 sierpnia 1919 r.
    II powstanie śląskie – od 19/20 sierpnia do 25 sierpnia 1920 r.
    III powstanie śląskie – od 2/3 maja do 5 lipca 1921 r.
    Plebiscyt na Górnym Śląsku przeprowadzono 20 marca 1921 i nie wypadł on pomyślnie dla strony polskiej, ponieważ większość ludności (59,6%) opowiedziała się za Niemcami. Stało się tak za przyczyną dopuszczenia do głosowania Górnoślązaków mieszkających poza granicami Śląska i ich głosy zadecydowały o wyniku. Poza tym złamany został zapis art. 88 traktatu, według którego głosowanie miało być obliczane gminami. Przyjęto niekorzystny dla Polski podział obszaru plebiscytowego, według większości w powiatach. W konsekwencji tych niekorzystnych głosowań plebiscytowych w nocy z 2 na 3 maja 1921 r. wybuchło III powstanie śląskie, którego celem była poprawa niepomyślnych dla Polaków rozstrzygnięć. Powstanie to było największym zrywem powstańczym Ślązaków w XX w.
    Znaczenie powstań śląskich
    Dla państw zachodnich powstania śląskie były drobnym, peryferyjnym konfliktem na pograniczu
    polsko-niemieckim, wykorzystywanym w ich wewnętrznej rywalizacji i knowaniach. Dla Ślązaków powstania były walką o godność, ludzką i narodową, godność przez wieki poniewieraną i poniżaną przez niemieckiego zaborcę. Były też wyrazem tęsknoty za Polską - Ojczyzną, tęsknoty wyrytej w sercach śląskiego ludu pokoleniowym przekazem, jego piękną prastarą mową, tradycją i wiarą katolicką.
    Dla Polski powstania były racją stanu, ponieważ dotyczyły nie tylko przyszłości Górnego Śląska, ale przyszłość II Rzeczypospolitej, która bez zasobnego Śląska, bogatej Wielkopolski, Kresów i dostępu do Morza Bałtyckiego, byłaby tylko kadłubkiem państwa, bez politycznego znaczenia i potencjału rozwojowego.
    Trzy lata po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w 1922 r. podpisano w Genewie konwencję w sprawie Śląska. Po wojnie z Ukrainą i wojnie polsko-bolszewickiej zakończył się zasadniczy proces kształtowania się granic II Rzeczypospolitej. Pod względem gospodarczym konwencja była korzystna dla naszego kraju. W granicach Polski pozostało 50% hut i 76% kopalń węgla, a obszar przyznany Polsce powiększony został do ok. 1/2 spornego terytorium.
  • Zwój przedstawia wybrane rozważania Romana Dmowskiego, pochodzą z jego książki Myśli nowoczesnego Polaka. W dorobku literackim Dmowskiego utwór ten jest uważany za najważniejszy, a w obszarze dzieł polskiej myśli politycznej zalicza się do najgłębszych i najcelniejszych. Monografia ta ukazuje wnikliwą analizę sytuacji politycznej Polski oraz charakteru narodowego Polaków. Jest to swoisty manifest narodowy, którego hasłem przewodnim stała się zawarta w nim piękna sentencja Jestem Polakiem więc mam obowiązki polskie: są one tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy przedstawiam typ człowieka.
  • Zbiór praw człowieka i zasad ich stosowania uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją 217/III A w dniu 10 grudnia 1948 roku w Paryżu. W następstwie tego historycznego wydarzenia Zgromadzenie Ogólne wezwało państwa członkowskie do opublikowania tekstu Deklaracji i do spowodowania, aby Deklaracja była rozpowszechniana, pokazywana, czytana i objaśniana przede wszystkim w szkołach i innych instytucjach oświatowych, wszędzie bez względu na status polityczny kraju lub terytorium. Dla ułatwienia dostępu jak największej liczbie osób treść Deklaracji jest przekładana na różne języki świata. Witryna WWW ONZ zawiera 553 wersje językowe.
  • Powstanie Styczniowe (1863-1864)  było jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Polski. Było to powstanie narodowe przeciwko rosyjskiej okupacji, które wybuchło w wyniku długoletniego ciemiężenia Polaków przez carat. Powstanie styczniowe – rozpoczęło się  22 stycznia 1863 w Królestwie Polskim po ogłoszeniu Manifestu w Warszawie przez Tymczasowy Rząd Narodowy i 1 lutego 1863 na historycznej Litwie, trwało do jesieni 1864 r.  Zasięgiem swym objęło ziemie zaboru rosyjskiego, tj. Królestwo Polskie i ziemie zabrane, zyskując także szerokie poparcie wśród ludności litewskiej i częściowe pośród białoruskiej. Było największym i najdłużej trwającym polskim powstaniem narodowym, spotkało się z poparciem międzynarodowej opinii publicznej. Miało charakter wojny partyzanckiej, w której stoczono ok. 1200 bitew i potyczek. Przez oddziały powstania styczniowego przewinęło się około 200 tys. osób, zarówno z rodzin szlacheckich, jak też w mniejszym stopniu z chłopstwa i mieszczaństwa. Na Litwie właściwej, Żmudzi i zachodniej Białorusi zryw przybrał charakter masowy, angażując nie tylko Polaków, lecz również Litwinów i część Białorusinów. Natomiast na pozostałych terenach ziem zabranych (Inflanty polskie, wschodnia Białoruś, Ukraina) powstanie zostało obojętnie lub wrogo przyjęte przez ludność łotewską, białoruską i ukraińską.(Wiki)
  • Reprint unikatowej XVII wiecznej  ryciny obrazującej społeczne znaczenie kredytu w działalności gospodarczej. Drzeworyt zatytułowany "Lament różnego stanu ludzi nad umarłym kredytem" przedstawia różnorodność społeczeństwa Rzeczypospolitej. Od lewej: Żyd, cyrulik, malarz, rzeźnik, muzyk, krawiec, barmanka (szynkarka), farmaceuta (aptekarz), szewc, złotnik, kupiec, Ormianin i handlarz (przekupka). Satyryczną grafikę dopełnia rymowany komentarz, którego końcowy fragment przedstawiamy poniżej. Że na ten rok nikędy kredytu nie mają Przestrzegam was nie chodźcie nigdzie bez pieniędzy Bo dla tego kredytu niejeden jest w nędzy O nieszczęsny kredycie/ coś nam to wyrządził/ Lepiej żebyś we zdrowiu upiwszy się błądził. Po karczmach po ulicach i choćbyś też zachorzał Oszukałeś nas bardzo / żebyś w piekle gorzał.
  • ANGELUS SILESIUS (Anioł Ślązak, Jan Scheffler). Urodzony 25 XII 1624 we Wrocławiu, zmarł tamże 9 VII 1677 r. filozof, lekarz, poeta religijny doby baroku. Pisał utwory apologetyczne, pieśni religijne i aforyzmy o mistycznym zjednoczeniu z Bogiem. W 1653 przeszedł z protestantyzmu na katolicyzm, przyjąwszy na bierzmowaniu imię Angelus (Anioł), którym odtąd konsekwentnie się posługiwał. W Padwie, w 1648 r. otrzymał tytuł doktora medycyny i filozofii. Na dyplomie kazał sobie wypisać słowa: „syn polskiego szlachcica”. Wywarł duży wpływ na wielu poetów niemieckich, a także na filozofię Schopenhauera. Do literatury polskiej poglądy Angelusa Silesiusa jako pierwszy wprowadził A. Mickiewicz, umieszczając w VIII tomie Poezji (1836) zbiór wierszy zatytułowany Zdania i uwagi. Z dzieł Jakuba Bema, Anioła Ślązaka (A. Silesius) i Św. Martena. W późniejszych czasach uznano jego utwory za jedne z najdoskonalszych wyrażeń mistycyzmu wykraczającego poza wszelkie konwencje.
  • Pieśń wojów Bolesława Krzywoustego

    89,00 149,00 
    Pieśń wojów Krzywoustego Tekst wg zapisu z Kroniki Polskiej Galla Anonima z 1109 roku zebrany przez kronikarza na dworze księcia Bolesława III Krzywoustego (1086 _ 1138), autor słów nieznany. Utwór „Pisces salsos et foetentes apportabant alii” znany jako „Pieśń wojów Krzywoustego” zaliczany jest do najstarszych dzieł polskiego piśmiennictwa. Jest to również pierwsza polska pieśń wojenna zapisana jako kantylena (krótka pieśń epicka).  Według przekazów pieśń śpiewali wojowie księcia Bolesława, gdy podbijali grody nadbałtyckie. Współczesnym przypomniał ją i rozsławił swoim wykonaniem wybitny artysta Czesław Niemen.
  • Kronika – Grunwald 1410

    139,00 149,00 
    Kronika bitwy pod Grunwaldem z unikatową kopią pieczęci majestatycznej Króla Władysława Jagiełły.
Przejdź do góry